سولانا حماسه، تلفن همراه Web3

سولانا تلفن همراه Web3 خود را که اولین در نوع خود بود، در آوریل 2023 عرضه کرد. این تلفن تمام عملکردهای معمولی را که کاربران از یک تلفن هوشمند انتظار داشتند را در خود جای داده است و تجربه وب 3 را به آن اضافه می کند. این شامل یک فروشگاه برنامه غیرمتمرکز (DApp) و یکپارچه سازی یکپارچه در بین کیف پول های کریپتو و DApp است. Saga به عنوان تلفنی که به ارائه ادامه می دهد برچسب گذاری شده است.

چندین ماه است که این گوشی در حال پیش‌سفارش بوده است و کسانی که پیش‌سفارش کرده‌اند، از ایردراپ‌هایی مانند «Saga Pass» لذت برده‌اند. دارندگان Saga Pass همچنین چندین ایردراپ هنری به شکل توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دریافت کردند که منجر به پرتاب آوریل شد. در 13 آوریل 2023، آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیانگذاران Solana، روی صحنه رفت تا راه اندازی این تلفن و ویژگی های آن را اعلام کند.

اولین واکنش ها

این گوشی با چند هفته تاخیر برای کاربران اروپایی به دلیل چالش های زنجیره تامین رسید. حتی زمانی که کاربران آمریکایی شروع به دریافت تلفن های خود در آوریل کردند، ماه می طول کشید تا آنهایی که در آن سوی اقیانوس اطلس هستند گوشی خود را دریافت کنند.

این گوشی فرم فاکتور خوبی دارد که تفاوت چندانی با آیفون ندارد. دکمه های سبز رنگ، پشت سرامیکی و قاب فولادی ضد زنگ این گوشی را شبیه به یک گوشی معمولی می کند. این گوشی بر روی سیستم عامل اندروید اجرا می شود و توسط OSOM تولید شده است که آن را در کنار بنیانگذار Solana در مراسم معرفی ارائه کرد.

این تلفن دارای یک سری عناصر سخت افزاری است. صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED با وضوح 1080p و صفحه نمایش 120 هرتزی دارد. پردازنده مورد استفاده Qualcomm Snapdragon 8+ Gen1 با 12 گیگابایت رم است. این گوشی همچنین دارای 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی است که در گوشی های هوشمند چندان رایج نیست. عمر این گوشی بیشتر از یک آیفون 14 پرو معمولی با باتری 4110 میلی آمپر ساعتی است.

حسگر اثر انگشت نیز در پشت گوشی تعبیه شده است که از نظر ارگونومی برای کاربران احساس راحتی می کند. این دوربین تصاویر خوبی می گیرد، اگرچه تجزیه و تحلیل عینی از نحوه مقایسه آن با دوربین آیفون یا سامسونگ خارج از محدوده این مقاله است. کیفیت صدای بلندگوهای داخلی می تواند بهتر باشد.

راه اندازی و نرم افزار

تنظیم گوشی بسیار سریع است. فرآیند راه‌اندازی شامل ایجاد یک کیف پول Solana و یک انبار تخم‌گذاری است که عبارت seed در آن ذخیره می‌شود. سپس کاربران می توانند برای باز کردن قفل کیف پول خود و امضای تراکنش ها به اثر انگشت خود (بیومتریک) اعتماد کنند. Seed vault یک ویژگی اساسی است که آن را برای تجربه Web3 تنظیم می کند.

این گوشی مانند هر گوشی اندرویدی دیگری کار می‌کند و بنابراین، تنظیمات اولیه هیچ تفاوتی با یک گوشی اندرویدی معمولی ندارد.

اما همچنین دارای یک فروشگاه DApp مبتنی بر Solana است. فروشگاه برنامه دسترسی به تعدادی از برنامه های کاربردی در شبکه Solana را در بین بازی ها، NFT ها، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و دسته های اجتماعی برای ما فراهم می کند. هنگامی که تلفن راه اندازی شد، بیش از دوازده برنامه وجود نداشت. اما تا آوریل و می 2023، برنامه های بیشتری ارسال شده است و فروشگاه برنامه اکنون بیش از 25 برنامه دارد.

راه اندازی کیف پول فانتوم که معمولاً در شبکه Solana استفاده می شود، کاملاً یکپارچه و ساده است. با این حال، برخی از کاربران در دانلود برنامه های دیگر روی گوشی با مشکل مواجه شده اند. در ماه آوریل و می 2023، فروشگاه DApp چند به روز رسانی داشت که به نظر می رسد این مشکلات را برطرف کرده است.

برخی از تجربیات حماسه

Saga با ارائه دسترسی انحصاری به چندین DApp، تجربه کاربری Solana را زنده می کند. برای شروع، کاربران Saga یک توکن پیدایش دریافت می‌کنند که به اکوسیستم Solana DApps کمک می‌کند تا کاربران وفادار را شناسایی کرده و به آنها در طول زمان پاداش دهد.

از جنبه عملی، تراکنش‌ها با استفاده از کیف پول فانتوم برای مبادله سکه USD (USDC) با Solana (SOL) با استفاده از حسگر اثر انگشت کاملاً یکپارچه بود. برای یک بار هم که شده، یک تراکنش رمزنگاری مانند یک پرداخت بدون تماس فین تک به نظر می رسد – مکانیکی و بی فکر.

دیگر برنامه‌های کاربردی کلیدی که باید به آن اشاره کرد، Dialect است، یک برنامه پیام‌رسان Web3 با استفاده از برچسب‌های NFT. فناوری NFT فشرده سولانا، ضرب کردن یک NFT را بسیار مقرون به صرفه می کند. برنامه Dialect همچنین مجموعه‌ای از برچسب‌های NFT را بازی می‌کند که می‌توان از آنها در پیام‌ها استفاده کرد.

اپلیکیشن Mintify به عکس‌های کاربر متصل می‌شود و اجازه می‌دهد آنها را بدون سر و صدا برش دهید. این برنامه با کیف پول Phantom متصل می شود تا هزینه ای را در SOL دریافت کند (حدود 0.01 SOL در هر منت). هنگامی که کاربر ضرابخانه را تأیید کرد، بلافاصله با تصاویر آپلود شده در زنجیره و آدرس ارائه شده بلافاصله اتفاق می افتد.

برخی از برنامه های DA که عمدتاً برای همه کاربران مبتنی بر وب بودند، در فروشگاه برنامه Saga نشان داده شده اند. Squads، یک کیف پول multisig در Solana، یک نمونه است. آنها ممکن است راه اندازی تلفن همراه خود را برای انتشار Saga متوقف کرده باشند.

این ممکن است نشانه ای از چیزهایی باشد که برنامه های Web3 وفاداری خود را به زیرساخت اکوسیستم زنجیره اصلی خود نشان می دهند. با این حال، این نیز قابلیت های توزیع آنها را محدود می کند و آنها را به یک پایگاه کاربر محدود محدود می کند.

جدای از این تجربیات کاربری یکپارچه و انحصاری، تیم Solana Mobile نیز ایردراپ های معناداری را اعلام کرده است. به عنوان مثال، Claynosaurz، یکی از برترین جوامع NFT از نظر سرمایه بازار در Solana، در حال انجام یک airdrop برای کاربرانی است که گوشی را پیش‌سفارش کرده‌اند.

سایر برنامه های Web3 نیز به طور یکپارچه کار می کنند. Saga برای پشتیبانی از سایر برنامه های Web3 به اکوسیستم اندروید متکی است. با این حال، آنها همان تجربه یکپارچه ای را که Saga DApps می تواند ارائه دهد، ارائه نمی دهند.

آیا سولانا ساگا قابل بهبود است؟

قیمت هرکدام Saga 1000 دلار است و این یک درخواست بزرگ از یک کاربر Web3 است که نقدینگی آن خالی شده است در اعماق بازار نزولی. معمولاً این وفاداران به سولانا، غنی از نقدینگی و کنجکاو سولانا هستند که معمولاً به دنبال این نوآوری هستند.

در حالی که حسگر اثر انگشت مفید و شهودی است، اما هنوز با تشخیص چهره یکسان نیست، که شاید یک تجربه بصری تر و آنی باشد. Saga همچنین از e-Sims پشتیبانی نمی کند. برای کاربرانی که اغلب سفر می‌کنند و ممکن است نیاز به استفاده از دو یا سه شماره تلفن همراه در یک تلفن داشته باشند، e-Sims بسیار مفید است.

تجربه فروشگاه DApp به دلیل اشکالات فنی بازخورد متفاوتی دریافت کرده است. یکی از بخش های کلیدی که انتظار می رود 1 میلیارد کاربر را به وب 3 وارد کند، بازی است. فروشگاه DApp تا 26 مه 2023 فقط سه بازی دارد. علیرغم تمام این اشکالات، این یک شروع امیدوارکننده برای توسعه بسیار مورد نیاز در صنعت است.

چه چیزی در انتظار حماسه سولانا است؟

آیا Saga به زودی آیفون یا اندروید را شکست خواهد داد؟ بسیار غیر محتمل. این آزمایشی برای ارائه یک تجربه کاربری خاص و مزایای آن برای تبدیل شده (کاربران بومی Web3/Solana) است. برای دیگران، این فقط یک نگاه اجمالی به آینده است.

در حالی که برخی ممکن است آن را تصادفی محض بدانند، تایید اپل از Uniswap، Axie Infinity و فروش درون‌برنامه‌ای در StepN همگی نشانه‌هایی هستند که حماسه بر برخی از روندهای کلان در صنعت تأثیر می‌گذارد.

مالیات 30 درصدی اپل همچنان باعث کاهش درآمد سازندگان می شود. با این حال، این ممکن است یک ترفند در آینده باشد که ممکن است زمانی رخ دهد که دستان اپل مجبور شوند. تا آن زمان، کاربران Saga می‌توانند خوکچه هندی برای آزمایش Web3 باشند.