برای ارسال و دریافت پرداخت‌ها در شبکه لایتنینگ، کاربران ابتدا باید یک کیف پول لایتنینگ راه‌اندازی کنند و آن را با بیت کوین تامین کنند. از آنجا، آنها می توانند کانال های پرداخت ایجاد کنند و شروع به تراکنش کنند. این مقاله کاربران را از راه‌اندازی کیف پول لایتنینگ تا اولین پرداخت لایتنینگ خود راهنمایی می‌کند.

شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ (به اختصار LN، یا به طور ساده “Lightning”) یک سیستم غیرمتمرکز برای پرداخت‌های خرد فوری و با حجم بالا است که از واگذاری نگهبانی وجوه به اشخاص ثالث قابل اعتماد توسط کاربران جلوگیری می‌کند. این یک پروتکل لایه 2 است – یک شبکه کامپیوتری که بر روی لایه پایه بیت کوین (لایه 1) یعنی بلاک چین واقعی ساخته شده است. شبکه لایتنینگ از استانداردهای بالای حفاظتی لایه پایه بیت کوین برای ایمن سازی شبکه استفاده می کند.

بیت کوین یک سیستم پرداخت است که به صورت آهسته طراحی شده است و تراکنش های آن تا یک ساعت نهایی می شود. این به این دلیل است که بیت کوین تراکنش ها را در بلوک هایی که به طور متوسط ​​10 دقیقه از هم فاصله دارند جمع آوری می کند و پرداخت ها پس از تایید شش بلاک، که حدود یک ساعت است، ایمن در نظر گرفته می شوند. این برای پرداخت های خرد و نقل و انتقالات کوچکتر که معمولاً به دلیل کارمزدهای لایه پایه بالا ناکارآمد هستند، ایده آل نیست.

تصور کنید افرادی که هنگام اسکن گوشی خود از گیت ایستگاه، یک ساعت منتظرند تا پول قهوه یا بلیط قطار را بپردازند. کارمزدهای بالا کل فرآیند پرداخت را برای تراکنش های روزمره شبکه بیت کوین سخت، ناکارآمد و بسیار پرهزینه می کند.

شبکه لایتنینگ این مشکلات را به عنوان یکی از اولین پیاده سازی های یک قرارداد هوشمند چند جانبه با استفاده از اسکریپت نویسی داخلی بیت کوین حل می کند. در شبکه لایتنینگ، پرداخت‌ها فوری، اتمی هستند و در بلاک چین ثبت نمی‌شوند. بنابراین، آنها برای نهایی شدن نیازی به تایید بلوک ندارند. Lightning می تواند توسط خرده فروشان برای پایانه های نقطه فروش خود، توسط افراد برای تراکنش های دستگاه به دستگاه مانند پرداخت حواله یا هر زمان که نیاز به پرداخت های فوری بدون تأیید اشخاص ثالث باشد، استفاده شود.

شبکه لایتنینگ به کاربران اجازه می دهد تا بیت کوین (BTC) را به سرعت بدون کارمزد یا حداقل کارمزد ارسال و دریافت کنند و در عین حال به توان عملیاتی (نرخ تحویل پیام) تقریباً 1 میلیون تراکنش در ثانیه (TPS) دست یابند. در مقایسه با Solana، با 65000 TPS، یا حتی Visa، که زیرساخت پردازش حدود 24000 TPS را دارد، شبکه لایتنینگ سریع‌ترین روش پرداخت موجود است.

برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای پرداخت‌های بیت‌کوین و پرداخت‌های خرد، شبکه باید از حجم بسیار بالاتری از تراکنش‌ها پشتیبانی کند، که مقیاس‌پذیری آن در زنجیره لایه 1 غیرممکن است. به همین دلیل است که بسیاری از شبکه لایتنینگ را راه حلی برای مقیاس‌سازی بیت‌کوین در نظر می‌گیرند که بر تمرکززدایی آن و بدون تفویض اعتماد و مالکیت تأثیری نداشته باشد.

مربوط: بیت کوین در مقابل ساتوشی: تفاوت های کلیدی توضیح داده شده است

نحوه پرداخت در شبکه لایتنینگ

کاربران برای پرداخت‌های شبکه لایتنینگ بیت‌کوین باید یک کیف پول بیت‌کوین با قابلیت شبکه لایتنینگ دریافت کنند – جایی که وجوه در یک آدرس بیت‌کوین «کانال» چند امضایی قرار می‌گیرد. قابل درک است که شخص یا کسب و کاری که باید پرداخت شود، یک کیف پول بیت کوین با دسترسی به لایتنینگ نیز خواهد داشت.

اکثر کیف پول ها به دلیل سهولت و تکرار پرداخت های فوری تلفن همراه هستند. نمونه‌هایی از برنامه‌های کیف پول بیت کوین لایتنینگ عبارتند از Muun، Wallet of Satoshi، Phoenix و Cash App و می‌توان آن‌ها را در هر دو دستگاه iOS و Android دانلود کرد. Muun مبادلات زیردریایی را تسهیل می کند، یک تجارت سریع بین دارایی های دیجیتال درون زنجیره ای و خارج از زنجیره.

سوآپ زیردریایی نوعی تراکنش ارزهای دیجیتال خارج از زنجیره است که امکان مبادله یک ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر را فراهم می کند. از شبکه لایتنینگ برای تسهیل تراکنش های سریع و کم هزینه استفاده می کند. فینیکس (کیف پول غیر حضانت) و کیف پول ساتوشی تقریباً آنی پرداخت های ایمن را با حداقل کارمزد ارائه می دهند.

اکثر کیف‌پول‌ها غیرقانونی هستند، به این معنی که وجوه بیت‌کوین فقط در اختیار مالکان است و دارای ویژگی چند امضایی به عنوان لایه حفاظتی اضافی برای کلید خصوصی هستند.

با واریز بیت کوین به کیف پول لایتنینگ، کاربران کانالی را باز می کنند و این ورود آنها به شبکه است. حتی اگر دیدن آن غیرممکن باشد، هر بار که کاربر به یک شخص جدید یا یک تجارت جدید با شبکه لایتنینگ پول پرداخت می کند، کاربر کانالی را با آن طرف مقابل باز می کند.

این کانال می تواند مستقیم و عمدا بین دو طرف ایجاد شود تا به راحتی انجام شود. روش دیگر، می‌تواند یک پرداخت مسیریابی از طریق لایتنینگ باشد که به تراکنش‌های لایتنینگ بین دو طرف غیرمرتبط اجازه می‌دهد از یک سری کانال‌های از قبل موجود استفاده کنند.

هنگامی که کاربران کانالی را ایجاد می کنند، به کانال های عمومی کل شبکه دسترسی خواهند داشت که همگی به هم متصل شده و آماده پرداخت ها هستند و گره های رعد و برق به دنبال بهترین مسیر برای انجام تراکنش هستند. به همین دلیل است که وقتی کاربران به یک خرده‌فروش جدید پرداخت می‌کنند، می‌توانند این کار را بلافاصله با اسکن کد QR، بدون نیاز به باز کردن کانال مستقیم انجام دهند.

پرداخت‌ها از طریق یک کانال بلافاصله، با کارمزدی نزدیک به صفر، بدون اینکه همیشه از لایه پایه بیت کوین عبور کنید، انجام می‌شود.

پرداخت از طریق شبکه لایتنینگ مانند سایر روش‌های پرداخت دیجیتال ساده است و با دنبال کردن مراحل زیر قابل انجام است:

  1. کیف پول پرداخت کننده را در صفحه لایتنینگ باز کنید.
  2. روی “ارسال” کلیک کنید.
  3. دکمه کد QR فروشنده یا یک فرد را اسکن کنید یا آدرس را به صورت دستی وارد کنید.
  4. تأیید کنید همه چیز درست است و به پرداخت ادامه دهید.

به طور مشابه، برای دریافت بیت کوین با لایتنینگ، مراحل زیر ممکن است کمک کند:

  1. کیف پول خود را در صفحه لایتنینگ باز کنید.
  2. روی «دریافت» کلیک کنید.
  3. دکمه کد QR خود را در دستگاه پرداخت کننده اسکن کنید یا از شخص بخواهید آدرس را به صورت دستی وارد کند.
  4. تأیید کنید همه چیز درست است و به پرداخت ادامه دهید.

کیف پول های شبکه لایتنینگ ممکن است برای نگهداری مقدار کمی بیت کوین برای هزینه های روزمره مناسب باشند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که وارد کردن دستی آدرس پرداخت در شبکه لایتنینگ می‌تواند مستعد خطا و زمان‌بر باشد. در مقابل، اسکن یک کد QR راه دقیق‌تر و سریع‌تری برای وارد کردن آدرس پرداخت و در نتیجه تکمیل تراکنش فراهم می‌کند.

نحوه تامین مالی کیف پول شبکه لایتنینگ خود با بیت کوین

برای باز کردن یک کانال یا پردازش پرداخت، کاربر به مقداری وجوه بیت کوین در کیف پول نیاز دارد. برای آپلود بیت کوین در کیف پول، مراحل معمولی را که باید دنبال کنید در اینجا آمده است:

  1. باید کیف پول خود را طوری تنظیم کنید که از زنجیره پایه بیت کوین (کیف پول بیت کوین) یا شبکه لایتنینگ (کیف پول لایتنینگ) استفاده کند. شبکه کیف پولی را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید.
  2. به “دریافت” بروید و روی آن کلیک کنید.
  3. بررسی کنید که جزئیات معامله صحیح است.
  4. کد QR را اسکن کنید یا آدرس دریافت کننده را کپی کرده و در کیف پولی که وجوه خود را از آن دریافت می کنید، قرار دهید.
  5. شما می توانید یک فاکتور برای پرداخت اضافه کنید. برای ادامه روی دکمه “فاکتور” کلیک کنید.

پس از دریافت بیت کوین و باز کردن کانال، می توانید بیت کوین را بدون محدودیت زمانی یا مقداری ارسال و دریافت کنید. شبکه لایتنینگ هنوز آزمایشی در نظر گرفته می شود و باید اصلاح شود و بنابراین توصیه می شود مقدار قابل توجهی از BTC را در کیف پول لایتنینگ ذخیره نکنید.

چه کسی شبکه لایتنینگ را اداره می کند

شبکه لایتنینگ یک پروژه منبع باز است که توسط دانشمندان محقق جوزف پون و تدج درایجا در سال 2015 ایده گرفته شد. این پروژه با شروع به عنوان راهی برای رسیدگی به افزایش قابل توجه کارمزد تراکنش های بیت کوین، سیستم پرداخت جدیدی را توسعه داد که بر روی بیت کوین ساخته شده است. بلاک چین در ژانویه 2016، این دو کتاب سفید را منتشر کردند و این پروژه شروع به جلب توجه بیشتر در بین توسعه دهندگان و سرمایه گذاران کرد.

در همان سال، لایتنینگ لبز – شرکت توسعه و نگهداری شبکه لایتنینگ – توسط الیزابت استارک تأسیس شد. این سازمان یک نسخه بتا از اکوسیستم را برای توسعه دهندگان منتشر کرد تا آنها را آزمایش کنند و ارزشی را که راه حل های لایه 2 می توانند برای اکوسیستم بزرگ به ارمغان بیاورند برجسته می کند.

با افزایش میزان بودجه و علاقه در اطراف شبکه لایتنینگ، چنین اکوسیستمی در بین علاقه مندان به بیت کوین، به ویژه با توجه به راه اندازی قرارداد هوشمند شبکه لایتنینگ، که ممکن است فرصت هایی را در امور مالی غیرمتمرکز و سایر برنامه ها ایجاد کند، در حال افزایش است.

نحوه دریافت بیت کوین در اپلیکیشن Cash

برای واریز بیت کوین به برنامه نقدی، برداشت و سپرده بیت کوین باید با انجام مراحل زیر در برنامه فعال شود:

  1. روی تب “پول” در صفحه اصلی Cash App خود کلیک کنید.
  2. بیت کوین را انتخاب کنید.
  3. برای شروع روی “سپرده بیت کوین” کلیک کنید.
  4. آدرس کیف پول بیت کوین خود را در جعبه مربوطه فرستنده کپی کنید.

آدرس منحصر به فرد یک کیف پول می تواند برای دریافت بیت کوین از شخص ثالث به حساب شما استفاده شود و پس از هر واریز موفقیت آمیز برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی بیشتر تغییر می کند. کاربران می توانند تا 10000 دلار بیت کوین در هر دوره هفت روزه سپرده گذاری کنند. از آنجایی که انتقال بیت کوین در زنجیره لایه پایه اتفاق می افتد، ممکن است ساعت ها طول بکشد تا نقل و انتقالات تایید شود.

نحوه استفاده از Cash App Lightning Network

در اکتبر 2022، Cash App شبکه لایتنینگ را به کیف پول بیت کوین اضافه کرد تا تراکنش های سریع تر بیت کوین را بدون هیچ کارمزدی انجام دهد. در اینجا نحوه ارسال BTC با استفاده از Cash App Lightning Network آورده شده است:

  1. برای مشاهده صفحه اصلی، روی تب پرداخت ها در برنامه Cash کلیک کنید.
  2. اسکنر QR را در گوشه سمت چپ بالای صفحه انتخاب کنید.
  3. دوربین خود را روی کد QR فاکتور لایتنینگ نگه دارید تا آن را اسکن کنید.
  4. دستورالعمل ها را برای تایید و پرداخت درخواست دنبال کنید.

به طور مشابه، مراحل زیر نحوه دریافت بیت کوین را با استفاده از شبکه لایتنینگ برنامه نقدی نشان می دهد:

  1. Cash App را باز کنید و روی تب Money کلیک کنید.
  2. بیت کوین را انتخاب کنید.
  3. روی «دریافت» بیت کوین کلیک کنید.
  4. کد QR یا پیوند را با فرستنده به اشتراک بگذارید و اسکن کنید.

برای دریافت بیت کوین با شبکه لایتنینگ، فرستنده برای پرداخت درخواست کاربر نیازی به حساب Cash App ندارد، اما فرستنده به یک کیف پول بیت کوین مجهز به لایتنینگ نیاز دارد.

مربوط: فراتر از شبکه لایتنینگ بیت کوین: آلت کوین ها با پشتیبانی از شبکه لایتنینگ

جابجایی وجوه با آدرس های لایتنینگ (LNURL)

شبکه لایتنینگ به تدریج در سراسر جامعه کریپتو و ارائه دهندگان خدمات، از جمله صرافی ها، پذیرفته می شود. کراکن یکی از اولین صرافی هایی بود که لایتنینگ را در مارس 2022 پیاده سازی کرد. علاوه بر این، در آوریل 2023، برایان آرمسترانگ، مدیر عامل کوین بیس، شراکت کوین بیس-شبکه لایتنینگ را اعلام کرد، به این معنی که یکی از محبوب ترین صرافی ها در جهان به زودی شبکه پرداخت فوری بیت کوین را به کار خواهد گرفت.

در دسامبر 2022، آدرس های لایتنینگ به شبکه لایتنینگ اضافه شد. آدرس لایتنینگ مانند یک آدرس ایمیل است، اما برای بیت‌کوین، راهی ساده برای هر کسی که بیت‌کوین را فوراً در شبکه لایتنینگ ارسال کند و استاندارد جدیدی را برای نحوه حرکت ارزش در سراسر جهان ایجاد کند.

LNURL ها اخیراً زمانی که آرمسترانگ ظاهراً آدرس لایتنینگ جو هال روزنامه نگار کوین تلگراف را تشخیص نداده و به دلیل نویسنده پرداختی را از دست داده و بحث هایی را در توییتر برانگیخته است، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. آدرس‌های لایتنینگ افزوده‌ای حیاتی به خدمات پرداخت لایتنینگ هستند، حتی اگر پذیرش کامل آنها زمان بر باشد.