با توجه به نوسانات بازار کریپتو، معضلات نظارتی و حوادث پرمخاطب هک، کلاهبرداری و فعالیت های تقلبی، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به طور گسترده با ریسک مرتبط است. با توجه طبق گزارش میانسالی Chainalysis در مورد جرایم مرتبط با ارزهای دیجیتال در سال 2022، تقریباً 1.9 میلیارد دلار ارز دیجیتال در حوادث مختلف هک و فعالیت های کلاهبرداری به سرقت رفته است در حالی که در همان زمان در سال 2021 کمتر از 1.2 میلیارد دلار بود.

ذخیره سازی و مدیریت ایمن دارایی های رمزنگاری چالش های خاص خود را دارد و معامله گران باید خود را در مورد بهترین گزینه ها آموزش دهند. به عنوان یک نوع ذخیره سازی سرد، کیف پول سخت افزاری رمزنگاری یک دستگاه فیزیکی است که برای ذخیره ایمن ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین طراحی شده است و لایه های امنیتی بیشتری را برای کسانی که مقادیر زیادی رمزنگاری نگهداری می کنند و می خواهند دارایی خود را برای مدت طولانی ایمن نگه دارند، فراهم می کند.

این مقاله در مورد چیستی کیف پول سخت افزاری، نحوه استفاده از آن و مزایای کیف پول های سخت افزاری در مقابل کیف پول های نرم افزاری بحث خواهد کرد و به این سوال طولانی پاسخ خواهد داد: آیا باید سکه های رمزنگاری خود را در یک کیف پول سخت افزاری نگه دارید؟ علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد کیف پول های سخت افزاری موجود برای ذخیره ایمن دارایی های رمزنگاری شما وجود دارد.

مربوط: چگونه می توان خطرات امنیتی مرتبط با پرداخت های رمزنگاری را کاهش داد

کیف پول سخت افزاری کریپتو چیست؟

کیف پول های کریپتو را می توان به طور کلی به دو دسته کیف پول داغ و کیف پول سرد طبقه بندی کرد. کیف پول های داغ کیف پول های رمزنگاری مبتنی بر نرم افزار هستند که به اینترنت متصل هستند، در حالی که کیف پول های سرد دستگاه های فیزیکی هستند. کیف پول های سرد به عنوان گزینه ذخیره سازی ایمن تری نسبت به کیف پول های نرم افزاری داغ در نظر گرفته می شوند، زیرا به اینترنت متصل نیستند و با نرم افزارهای آسیب پذیر احتمالی و ویروس های وب تعاملی ندارند. در میان کیف پول های سرد، کیف پول های سخت افزاری رمزنگاری یکی از امن ترین گزینه ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال به حساب می آیند.

کیف پول سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که معمولاً شبیه یک درایو USB یا یک دستگاه پلاگین کوچک است که برای ذخیره ایمن ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های دیجیتال مانند توکن های غیرقابل تعویض (NFT) طراحی شده است. کیف پول های سخت افزاری در واقع ارزهای دیجیتال را ذخیره نمی کنند. در عوض، آنها کلیدهای خصوصی را ذخیره می کنند که امکان دسترسی به دارایی های دیجیتال ذخیره شده را فراهم می کند.

ممکن است بر اساس نیاز، قیمت، مدل و مشخصات را بررسی کنید. بیت کوین (BTC)؛ اتر (ETH)؛ استیبل کوین هایی مانند تتر (USDT) و USD Coin (USDC)؛ و سایر دارایی های دیجیتال محبوب مانند XRP (XRP) ریپل و لایت کوین (LTC) توسط اکثر کیف پول های سخت افزاری پشتیبانی می شوند.

کیف پول سخت افزاری در مقابل کیف پول نرم افزاری

در حالی که کیف پول‌های نرم‌افزاری امکان سهولت و راحتی را فراهم می‌کنند، کیف پول‌های سخت‌افزاری به خاطر ذخیره‌سازی امن خود شناخته می‌شوند. درک خوب تفاوت بین دو گزینه، الزامات کاربر و سطح نگهداری دارایی دیجیتال مورد نیاز می تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب های آگاهانه ای را در مورد اولویت کیف پول خود داشته باشند.

کیف پول سخت افزاری چگونه کار می کند

قبل از درک نحوه عملکرد کیف پول سخت افزاری، داشتن دانش کافی در مورد کلیدهای کیف پول کریپتو ضروری است.

کلیدهای کیف پول رمزنگاری عمومی و خصوصی

داده‌های ارزهای دیجیتال روی بلاک چین زندگی می‌کنند و کیف پول‌های کریپتو این اطلاعات را ذخیره می‌کنند. هیچ پول سختی مانند فیات وجود ندارد و این داده ها در بلاک چین مالکیت فرد بر دارایی ها را تعیین می کند.

هر کیف پول رمزنگاری دارای یک جفت کلید برای دسترسی به آن است – یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی. کلید عمومی شبیه شماره حساب بانکی است و برای هر کسی رایگان است. با این حال، کلید خصوصی مانند یک کد پین ATM است و باید توسط کاربر محافظت شود.

کلیدهای خصوصی به وجوه ارز دیجیتال دسترسی دارند و باید توسط مالک محافظت شوند و نباید با کسی به اشتراک گذاشته شوند. آنها ترکیبی منحصر به فرد از حروف و اعداد هستند که به عنوان امضای دیجیتال یا رمز عبوری عمل می کنند که امکان دسترسی و کنترل روی دارایی های ارزهای دیجیتال را فراهم می کند. کیف پول‌های رمزنگاری سخت‌افزاری معمولاً این کلیدهای خصوصی را که برای امضای تراکنش‌ها لازم است، ذخیره می‌کنند.

کیف پول سخت افزاری خود حضانت

هنگامی که کاربران ارزهای دیجیتال خود را در یک صرافی متمرکز (CEX) نگه می‌دارند، اساساً نگهداری و کنترل کلیدهای خصوصی و دارایی‌های دیجیتال خود را به صرافی منتقل می‌کنند در حالی که خودشان از اعتبار ورود به سیستم ارائه شده توسط CEX استفاده می‌کنند. این بدان معناست که کاربران برای نگهداری و مدیریت ایمن وجوه خود از طرف خود به صرافی متکی هستند و در صورت حمله به صرافی، آنها را در برابر کلاهبرداری، هک و سایر تهدیدات امنیتی آسیب پذیر می کند.

از سوی دیگر، کیف پول‌های سخت‌افزاری، به کاربران اجازه می‌دهند تا کنترل و مراقبت کامل بر دارایی‌های دیجیتال خود را داشته باشند. کاربران کلیدهای خصوصی خود را نگه می دارند و به متولیان یا مبادلات شخص ثالث وابسته نیستند. برای شرکت در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال با استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری، تراکنش‌ها نیاز به «امضا کردن» کلید خصوصی دارند. این فرآیند امضا در داخل کیف پول سخت افزاری با استفاده از یک پل ارز دیجیتال انجام می شود. یک پل رمزنگاری ارتباط بین کیف پول سخت افزاری و بلاک چین را تسهیل می کند.

کیف پول سخت افزاری تراکنش امضا شده را روی پل آپلود می کند که به نوبه خود تراکنش امضا شده را به شبکه بلاک چین پخش می کند. نکته مهم این است که کلید خصوصی کاربر در هیچ مرحله‌ای در طول فرآیند کیف پول سخت‌افزاری را ترک نمی‌کند و در نتیجه ایمنی و امنیت را تضمین می‌کند.

مطالب مرتبط: کیف پول بیت کوین چیست؟ راهنمای مبتدیان برای ذخیره بیت کوین

نحوه استفاده از کیف پول رمزنگاری سخت افزاری

مراحل و مراحل دقیق ممکن است بسته به کیف پول سخت افزاری خاص کمی متفاوت باشد. کاربران می توانند با مراجعه به دستورالعمل های سازنده و پیروی از روش های امنیتی، نحوه استفاده از یک کیف پول سخت افزاری خاص را یاد بگیرند.

در زیر چند مرحله متداول برای درک نحوه استفاده از کیف پول های سخت افزاری آورده شده است:

مرحله 1: خرید و نصب نرم افزار

یک کیف پول سخت افزاری رمزنگاری را از سازندگان شناخته شده و قابل اعتماد مانند Ledger، Trezor و Ngrave – و/یا فروشندگان مجاز آنها تهیه کنید. از مهر و موم بودن و بدون دستکاری آن اطمینان حاصل کنید. به وب سایت رسمی سازنده کیف پول سخت افزاری مراجعه کنید، سپس نرم افزار کیف پول را بر روی دستگاه های دسکتاپ/موبایل دانلود و نصب کنید. حتماً توصیه‌های مربوط به مشخصات دستگاه – سیستم عامل، پردازنده و غیره را بخوانید.

مرحله 2: کیف پول سخت افزاری را وصل کنید

کیف پول سخت افزاری را با استفاده از کابل USB ارائه شده یا اتصال بی سیم مناسب (بلوتوث یا NFC) به دسکتاپ/دستگاه تلفن همراه وصل کنید. برای تنظیم اولیه کیف پول سخت افزاری، دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید. این شامل انتخاب یک پین یا عبارت عبور، ایجاد یک عبارت seed بازیابی پشتیبان و ذخیره ایمن seed در چندین مکان آفلاین است. در صورت گم شدن یا آسیب دیدن کیف پول سخت افزاری، دانه بازیابی برای بازگرداندن دسترسی به وجوه بسیار مهم است.

مرحله 3: اضافه کردن وجوه و انجام معاملات

در نرم افزار کیف پول، گزینه دریافت یا واریز ارزهای دیجیتال را پیدا کنید. آدرس عمومی نمایش داده شده را کپی کنید یا کد QR را اسکن کنید تا مقدار مورد نظر ارز دیجیتال را از یک صرافی یا کیف پول دیگری به این آدرس عمومی اضافه کنید.

برای ارسال ارزهای دیجیتال از کیف پول سخت افزاری، گزینه ارسال یا انتقال وجه را انتخاب کنید و آدرس گیرنده و مبلغ ارسال را وارد کنید. جزئیات تراکنش را در صفحه کیف پول سخت افزاری تأیید کنید.

مرحله 4: تراکنش ها را تأیید، امضا و تأیید کنید

پس از تأیید جزئیات تراکنش در کیف پول سخت افزاری، از فرد خواسته می شود تا با وارد کردن یک پین یا عبارت عبور، مجوز اضافی ارائه دهد. سپس کیف پول سخت افزاری تراکنش را با کلید خصوصی ذخیره شده در آن امضا می کند و وجوه معامله می شود. پیشرفت تراکنش ها را با استفاده از کاوشگرهای بلاک چین یا در نرم افزار کیف پول پیگیری کنید. بررسی کنید که تراکنش تایید شده و به بلاک چین اضافه شده است.

مهم است که به یاد داشته باشید که پس از تکمیل تراکنش، کیف پول سخت افزاری را از دسکتاپ/دستگاه تلفن همراه جدا کرده و از حفظ آن اطمینان حاصل کنید.

کیف پول های سخت افزاری محبوب

کیف پول‌های سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال به طور فزاینده‌ای مورد توجه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران و نهنگ‌های کریپتو قرار گرفته‌اند. از جمله کیف پول هایی مانند Ledger و Trezor که راه حلی امن و کاربرپسند برای ذخیره و مدیریت دارایی های دیجیتال ارائه می دهند. نام‌های رایج دیگر در بازار عبارتند از: Ellipal، CoolWallet، SafePal و Ngrave و غیره. علاوه بر این، کیف پول‌های سخت‌افزاری خاصی مانند Ledger فرصت‌های سود و سایر فرصت‌های کسب درآمد را از طریق برنامه Ledger Live خود ارائه می‌دهند.

برتری کیف پول های سخت افزاری در تامین امنیت ارزهای رمزنگاری شده در سال 2022 به دلیل خرابی مبادلات رمزنگاری FTX، Celsius، BlockFi و Vault که منجر به از دست رفتن دسترسی به میلیاردها دلار شد، آشکارتر شد. در نتیجه، ارائه‌دهندگان کیف پول سخت‌افزاری مانند لجر و ترزور فروش بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند، زیرا دارندگان کریپتو برای امنیت و قابلیت اطمینان ذخیره‌سازی عجله داشتند.

آیا کیف پول های رمزنگاری سخت افزاری امن هستند؟

برای هر کسی که به اندازه کافی در فضای رمزنگاری بوده است، یک ضرب المثل رایج وجود دارد: «نه کلیدهای شما، نه رمزارز شما». در اصل، این عبارت به عنوان یک فراخوان برای اقدام برای کاربران ارزهای دیجیتال عمل می کند تا کنترل امنیت خود را در دست بگیرند و از حفاظت از دارایی های دیجیتال خود اطمینان حاصل کنند. استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری و سایر راه‌حل‌های ذخیره‌سازی سرد را برای آفلاین نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی و دور از تهدیدات سایبری بالقوه تشویق می‌کند.

کیف پول های سخت افزاری کریپتو به طور گسترده ای به عنوان راه حل های امن برای ذخیره، مدیریت و نگهداری دارایی های دیجیتال و ارزهای دیجیتال شناخته می شوند. اگرچه هیچ اقدام امنیتی نمی‌تواند ایمنی کامل را تضمین کند، کیف پول‌های سخت‌افزاری لایه‌های امنیتی و حفاظتی بیشتری را برای ذخیره ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند.